Reklama
 
Blog | Pavel Sikora

Benzín za 14,07

Ano, 14,07 působí spíš jako karma celkem úspěšného článku na RB. Ale ve skutečnosti je to současná cena českého benzínu. Jak to? Ropa je dnes téměř dvakrát dražší, než byla před rokem. Ani silná koruna nedokázala zastavit růst cen pohonných hmot. Zejména cena nafty zdražuje prakticky všechny hmotné výrobky a přilévá tak olej do i beztak vesele plápolajícího ohně české inflace, která ani podle oficiálních čísel nemá daleko k 7 % (95% dopravy je zajišťováno pomocí ropných derivátů). Že je to společensky škodlivé, o tom není pochyb. I nechal se socialistický stínový služebník (lat. minister) slyšet, že by snížil DPH. Ale ne až tak moc, asi tak na patnáct procent. Tedy při současné ceně benzínu kolem 32 korun za litr asi tak o korunu třicet. Je to to pravé ořechové?

Když zaplatím za 50 litrů benzínu dnešních 1 600 Kč, dostane je pumpař? Ani náhodou. Neprve musí přece dostat zaplaceno stát. Zač? No prostě protože stát. Dobrá, 592,50 dostane formou spotřební daně (11,85 Kč za litr, u nafty "jen" 9, 95 Kč/l). Má stát dost? Ani náhodou, stát nemá nikdy dost a žádá další daň z téže plné nádrže. Teď bude chtít 19% DPH, tedy dalších 304 korun. DPH se, narozdíl od fixní spotřební daně za poslední rok téměř zdvojnásobila, kopírujíc cenu paliv. Na mého pumpaře, rafinérii, dopravce a těžaře zbývá všeho všudy 703,50 Kč, tedy necelých 44 %. Kolik stojí stejné množství surové ropy? Jeden barel ropy přišel dnes večer na cca 128,60 dolarů, tedy při současném kursu kolem 16,00 zhruba 2 057,60 Kč, což je (/158.9873) 12,94 Kč na litr ropy. O zbylou korunu třináct haléřů na litr se musejí podělit všichni od těžaře dále.

Zdaleka nejdražší na celém "drahém" benzínu je stát, který jej v současnosti zdaňuje téměř 66% souhrnou nepřímou daní. Co by mohl stát udělat proti rostoucím cenám a klesajícímu výkonu českého hospodářství? Zcela bezbolestně a o své vůli by mohl snížit DPH z paliv na 9 %, popř. ještě lépe na původní 5% sníženou sazbu DPH. To by snížilo cenu litru benzínu ze současných 32 korun na 28,80, resp. 27,20. Benzín za 14 korun by už vyžadoval konflikt s Evropským svazem, který 42 % všech svých výdajů směřuje na dotace zemědělcům, kteří vytváření 1-2 % svazového HDP. Brzy by se ukázalo, že je pro ČR daleko výhodnější mít levná paliva, než zůstat členy pofiderního Svazu evropských socialistických republik.

Půjde do toho dnešní česká vláda? Ani náhodou, se zdaněním paliv ani nehne a nechá daňovou kvótu dál růst. Dobře už bylo, současně dál poroste cena ropy a dost možná i kurs dolaru, v němž se ropa obchoduje. Dvouciferná inflace pak ruku v ruce s chybějícími reformami pošle do háje zeleného hospodářský růst a po dalších volbách se můžeme těšit na oranžovo-rudou vládu, která nepřijde s ničím jiným, než s dalším růstem přerozdělování a poklesem reálných mezd. K tomu si pustíme Ódu na radost. Ψ

Reklama