Trafic je nekompromisní rodinný vůz, devět míst a zavazadlový prostor, který pojme až dvě europalety. Pokud by to snad bylo někomu málo, jeho veliká střecha má nosnost 200 kg a bržděný přívěs může mít takovou váhu, že na řízení této soupravy budete potřebovat řidičák skupiny E. Problémem je jeho cena, která se v rozumné výbavě pohybuje kolem osmi set tisíc korun (při plném vytížení cca 89 tisíc na místo). Což je při současné drtivé daňové kvótě pro většinu rodin s více než třemi dětmi zcela mimo jejich koupěschopnou poptávku. Naštěstí se na českém trhu před nedávnem objevil model Logan MCV polozapomenuté rumunské značky Dacia, kterou nově oprášila naše oblíbená skupina Renault.
Ha ha ha, made in Romania. Nechte na hlavě, pánové. Modely Logan vyvinuli Frantíci, i všechny klíčové prvky včetně motorů a převodovek jsou francouzské, ovšem auta byla vyvíjena na východoevropské cesty. A dílenské zpracování je namnoze lepší než u našeho Trafika made in England. Jako druhé auto jsme si koupili "krátkého" Logana Sedan. Takový svižný "jednoválec" pro Gluma, když zaspí na vlak, a vůbec dvouosá holka pro všechno. Bylo to příjemné, poprvé v životě jsem kupoval auto v jeho nejlepší existující výbavě. Náš supernabušený Logan 1.6 MPI (90k) stál včetně dvou airbagů, ABS, klimatizace, mlhovek, posilovače řízení, všeobjímající elektrifikace, patnáctipalcových kol včetně 4 dalších disků se zimními gumami, prodloužené pětileté záruky, nastavitelného volantu, výškově nastavitelného sedadla řidiče s bederní opěrkou, rádia s CD přehrávačem, palubního počítače, metalízy, DPH a já nevím čeho ještě 270 tisíc.
Jízdní vlastnosti jsou citelně lepší než třeba u o něco dražšího, ale jinak podobného Renaultu Thalia. Před nákupem jsem četl na webu spoustu pomluv, které zatím nepočetní majitelé Loganů jen stěží zvládali vyvracet. Jediné, co se potvrdilo, byl odporný ropný smrad z převodovky při volnoběhu, který naštěstí skutečně během první tisícovky kilometrů zmizel. Úplně zbytečně kazil jinak dobrý dojem. Asi nejpříjemnějším překvapením byl podvozek, který opravdu zvládá naše východní cesty s nadhledem větším, než je tomu mu většiny podstatně dražších vozů. Při normální i svižné jízdě se chová velmi dobře, až extrémní manévry při velmi vysokých rychlostech a současném "panickém" brždění ukážou jeho meze. Sluší se podotknout, že byť má Logan kotoučové jen přední brzdy, jsou opravdu "jedovaté" a pro dosavadního majitelé nějaké ojetiny můžou být až nepříjemným překvapením.
Motor je starý dobrý renaultí, nemá sice výbušnost modernějších šestnáctiventilových motorů, ale hrubá síla tam je a je to jakýsi benzínový diesel, který je téměř netečný k nízkým otáčkám. Pokud ho ovšem vytočíte k 5000 otáček za minutu, k čemuž se ochotně nechá zlákat, rychle zjistíte, že dává Vašemu lidovému vozítku docela slušné zrychlení 11,5 s z nuly na sto. Mercedesy a jiné těžkotonážní stroje Vás s touto verzí Logana opravdu na dálnici obtěžovat nebudou. Po záběhu dává můj Logan na dálnici za příznivého směru větru i přes 190. Při těchto rychlostech je pochopitelně zřavý a byť je průměrná spotřeba mimo město kolem 6 litrů na sto km (oficiální údaj říká 5,8), při takovém řádění jde vysoko nad deset. Cca od 4000 otáček/min. je jinak poměrně tichý motor také dobře slyšitelný, zlý jazyk by řekl, že je hlučný, ale nadšený majitel stejně nemá v takových chvílích náladu poslouchat rádio a vychutnává si sportovní jízdu :-). Pokud se Vám v Loganu rozsvítí hladové oko, berte jej smrtelně vážně, palubní počítač sice u dražších (sic) verzí ukazuje odhad, kolik ještě lze ujet na zbytek nádrže, ale kolem hodnoty 50 km tento údaj zmizí a reálná velikost rezervy je několik málo litrů. Z Trafika s jeho 90 litrovou nádrží jsme zvyklí na 15 litrů rezervy a už jsme s manželkou oba (každý zvlášť) skončili s Loganem nepojízdným z toho nejprostšího důvodu.
Rumunský sedan není právé rodinné auto, ale jeho 510 litrů zavazadlového prostoru je v kategorii nejlevnějších vozů (180 tisíc v základní výbavě, to je prosím včetně DPH, ABS a airbagu řidiče!) velmi slušný objem. To kombík, daciovsky zvaný MCV, zpředu identický, ale jinak vyšší a delší, může nabídnout za základní cenu 236T (1.4, 5 míst), resp. 299T (1.6, 7 míst) plných 700 litrů, se sedmi sedadly pak 200 litrů. Ortodoxním řidičům může vadit umístění eletrických ovladačů oken na středovém panelu, ale musím říci, že je to jen otázka zvyku, mě podobným způsobem vytáčí třeba zapínání světel u aut skupiny VW (my renaultofilové jsme zvyklí na to, že je to vše na levé páce u volantu). Silnější motor Loganu by určitě snesl šestku na převodovce, kterou tak miluji u Trafika, ale to bych už opravdu chtěl za daný rozpočet trochu moc muziky. Ostatně doprava dozadu se v Daciích řadí zpátečka, všichni (n)ostalgici budou potěšeni, jako ve starých dobrých embéčcích. Mahagon v interiéru nečekejte, je poměrně prostý, ale docela příjemný, stačí se třeba mrknout na velmi jednoduché ale elegantní a praktické ovládání ventilace (právě jsem si nastudoval, že správný terminus technicus je "ofukovač"). Podivné je také umístění el. ovladače zpětných zrcátek na středovém panelu – ale ruku na srdce, jak často jej člověk používá? Mě naopak potěšilo, že spousta prvků je tam klasických renaultích, od pák u volantu až po kliky u dveří.
Vnější rozměry v podobě délky 424 cm (445 cm u MCV) nebo rozvoru 263 cm (290 cm) dávají tušit, že je Logan opravdu auto pro pět dospělých lidí, nikoliv podvyživených modelek na focení katalogu. Třetí řada sedadel u verze MCV je pro mohutnější dospělé ne zcela pohodlná, ale i větším dětem jistě nabídne slušné cestovní pohodlí. Mám najeto asi 6000 km, můj Logan přečkal bez funkční úhony (pomačkaný plech) i boční náraz kerského divočáka do dveří řidiče, i když jsem jej kupoval se smíšenými pocity, jsem příjemně překvapen a oprášenou značku Dacia Vám můžu doporučit. Je nejen nejlevnější na trhu, ale současně nabízí i zdaleka nejlepší poměr mezi cenou a výkonem/kvalitou. Proti verzi MCV je takový Roomster opravdu bez šance. Pokud si ovšem Vaše děti nezakládají na volantech v kůži a přístrojových deskách Onyx-Onyx, které Dacia nenabízí. Renault nedávno nakupoval i v Rusku, takže se můžeme časem těšit i na žigulíky 21. století. Ψ