Reklama
 
Blog | Pavel Sikora

Letem Respektem

Po dlouhé době a pomalu poprvé po své plastické operaci otiskl Respekt něco, co potěšilo má játra: blog Martina Rosochy, navzdory pidiprostoru, který přeoperovaný barevný magazín ponechal blogům, představuje Životní partie Gariho Kasparova po všech stránkách včetně grafické oživení nudného respektovaného kolovrátku: Čunek, blob, Schengen, Kubice, svatý CzechInvest, Putin, velryby... Dokolečka dokola. Mám-li být upřimný, dozvídám se toho z respektovaných blogů víc. Na zadní straně kombinovaná reklama ČSOB a Baumaticu. Hm, s ČSOB jsem jednal dnes, shodou okolností také o inzerovaném cash poolingu, v porovnání s včerejší schůzkou se Citi je označení leklá ryba zcela spravedlivé. A Baumatic? Ti nám asi před týdnem dodali varnou desku - poškrábanou, ještě není vyměněná.

To Peugeot inzeruje chytřeji a ladí svou "živelnou energii" číslo 308 do zelena. Zelený čtenář našeho magazínu si ale tento vůz stejně koupit nepoběží: jednak je spotřebitelsky supersaturován, jednak na něj nemá a do třetice všech komplikací je 220 gramů CO2 na kilometr ve městě zcela neuspokojivá hodnota. Proto bude raději dál udržovat v chodu svou starou dobrou Š 120, která je levná a navíc ji má ekologicky předělanou na LPG. ING láká na lucembursko-asijské fondy – zapomeňte, naše zadlužení se právě zastavilo na téměř kulatých pěti milionech, možnost nadstandardního zisku na jednom z největších trhů světa tak musíme chtějíce nechtějíce přenechat mladším, starším a bonitnějším. Dobře jim tak. Ale tady čtu, že Allianz se vrhá do boje o povinné ručení, že by si náš ekologista po deseti letech přepojistil svou škoduli? Ale ne, náš marketing jistě ví, co dělá a nevyhazuje peníze za zbytečnou inzerci, ekologista patrně vůbec netuší, že se ho ta konkurenční reklama (ostatně dosti mlhavá, jak je v kraji dobrým zvykem) vůbec týká a dost možná má za to, že můj zaměstnavatel má stále na povinné ručení monopol

To už spíš náš čtenář poletí za 99 korun do Adamu. Ví sice, že by to vlakem bylo ekologičtější, ale money talks, a tak už milý čtenář píše do vyhledavače www.skyeurope… Nesmějí chybět ani finské ovce, které se jistě jen čirou náhodou podobají těm švýcarským, xenofobním, je tam napsáno Nokia? Že by jí to spojování lidí tolik vynášelo? Ale proč ne. Ale tadý… Petr Fischer, slovutný redaktor ještě slovutnějších Hospodářských novin nelenil a napsal článek na objednávku některého velkého exportéra: "silná česká koruna dělá potíže". Tvrdí autor. Věrohodnost jeho tvrzení vzápětí zpochyňují jeho slova o "vyhazování peněz za (kursové) pojištění". Když ona žádná pojišťovna pojištění kursového rizika nenabízí, autor měl patrně na mysli zajištění tohoto rizika čili hedging. Zdá se, že český novinář může psát o čemkoliv. A to zasvěceně. Dále se dočítáme o "dobře rozběhnutém stroji CzechInvestu", který zlá ODS zničila. Staví se autor nechápavým, nebo opravdu nechápe v čem je problém? ODS nevede k nepřijetí jakási vysoká ideologie, ale týž prostý fakt jako předchozí vládu socialistů oranžových: utrácet ze stádní kasy se musí, i kdyby na chleba nebylo. K čertu se třemi procenty ročního deficitu stádního rozpočtu vůči HDP, když volby jsou (stále) nejpozději za pár let a my nic jiného než velkorysé důchody a nejdražší dálnice v Evropě (na světě?) neumíme!

A paradoxně tak dělají milé vlády alespoň něco užitečného pro svůj lid: nechávají mu jeho měnu. Výsledky jsou opravdu otřesné: obchody plné levného zboží, levná paliva, navzdory usilovné snaze o opak ze strany vlády i ČNB nízká inflace, levné hypotéky a tedy i levnější bydlení pro nás, na něž se z regulovaného bytového fondu jakýmsi nedopatřením nedostalo. Nejlevnější úvěry v Evropě se týkají i firem, stejně jako relativně levná paliva (navzdory historicky nejvyšším dolarovým cenám ropy) a v neposlední řadě levné suroviny, součástky a služby (ba i práce) nakupované v zahraničí. Statistika nijak nenasvědčuje tomu, že by český exportér nějak dramaticky trpěl. Ale vysvětlujte to někomu, kdo si plete pojištění se zajištěním a navíc je snadno, ehm, ovlivnitelný…

Reklama